سداد

أَعِینونی بِورعٍ و اجتهاد و عِفَّة و سداد

سداد

أَعِینونی بِورعٍ و اجتهاد و عِفَّة و سداد

نظرات حاوی پیام تبلیغی منتشر نمی شود...

سداد

دلم تنگ این بهشت شده ...

فرماندهـ منــــ

...

#کار_تشکیلاتی

حواستان باشد؛ انشعاب و انشقاق و دو دسته شدن خطرناک است؛ یکی به خاطر یک فکری از مجموعه ای جدا بشود، باز یکی دیگر از آن طرف به خاطر یک فکر دیگر جدا بشود؛ در حالیکه این فکرها ممکن است درست هم باشد، اما آنقدر اهمیت نداشته باشد که انسان این یکپارچگی را بخاطر آن به هم بزند.

بنده عرض کردم اتحاد ملی، خب، اتحاد ملی برای شما دانشجویان بسیجی از همین بسیج خودتان شروع می شود: اتحاد سازمانی و تشکیلاتی.

نگذارید شما را تکه تکه و پاره پاره کنند.

31/02/1386

" "

عشق نـوشتـــ

...

...

یکـ دوست جدید

نام کتاب: ارتش سری روشنفکران

نویسنده: پیام فضلی نژاد

ناشر: کیهان

لینک خریــد:

از اینجا بخرید...

معرفی کتاب:

فضلی نژاد در این کتاب بیشتر به روایت تاریخ اندیشه سیاسی در ایران معاصر و «نسبت علوم انسانی و مترجمان سکولار با براندازی نرم» می‌پردازد و در ضمن یک روایت تاریخی، مفاهیمی مانند «فروپاشی ایدئولوژیک» و «جاسوسی آکادمیک» را شرح می‌دهد. جدیدترین اسناد جاسوسی فیلسوفان یهودی مانند سِرآیزایا برلین، سِرهانا آرنت، سِرکارل پوپر، لشک کولاکوفسکی، هربرت مارکوزه یا متفکرانی مانند برتراند راسل، جان دیویی و ریچارد رورتی برای سرویس‌های جاسوسی غرب در این کتاب ارائه شده است. مترجمان سکولار از عزت‌الله فولادوند تا محسن ثلاثی یا ناشران وابسته مانند همایون صنعتی‌زاده و احسان یارشاطر از دیگر سوژه‌های نویسنده هستند؛ و پیوندهای این فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار با چهره‌های «روشنفکری دینی» مانند «عبدالکریم سروش» و «سیدمحمد خاتمی» و «مصطفی ملکیان» شرح داده است.

در بخشی از همچنین:

کتاب «ارتش سری روشنفکران» شامل 4 فصل با عناوین «درآمد: جاسوسان در تهران»، «فصل اول: علوم انسانی؛ الهیات جنگ نرم»، «فصل دوم: فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار»، «فصل سوم:سکولاریسم مقدس آمریکایی» و «فصل چهارم: سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه‌داری» است. پس از فصل چهارم، رساله‌ای 55 صفحه‌ای با نام «امام جنگ عقیده» چاپ شده که روایت‌گر تحلیل امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون «غرب‌شناسی»، «علم غربی»، «علوم انسانی»، «دانشگاه»، «معنای روشنفکری» و... است. کتاب «ارتش سری روشنفکران» در بخش «به روایت تصویر» شامل بیش از 100 سند، تصویر و کلیشه مطبوعاتی است و برای اولین‌بار در آن نامه‌های دست‌نویس از «احمد اشرف» (تحلیلگر CIA) خطاب به «عباس عبدی» و نامه «علیرضا نوری‌زاده» (جاسوس MI6) خطاب به «محمدعلی ابطحی» به همراه دست‌خط‌ها و اسنادی مانند مکاتبات حاج «حسین شریعتمداری» با پرفسور «حامد الگار» (استاد دانشگاه برکلی) به چاپ رسیده است. بخش «به روایت تصویر کتاب» شامل 50 صفحه است که ذیل هر عکس و سند و دست‌خط، توضیحات و شناسه‌های آن آمده و خوانند از هر عکس به صفحه مربوط به بحث در متن کتاب ارجاع می‌شود.

پربیننده ترین مطالب

آیا زنان ناقص العقل هستند؟!

دوشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۵۷ ب.ظ

بررسی جایگاه زن در اندیشه امام علیعلیه السلام و آنچه در نهج البلاغه و سایر متون تاریخی و حدیثی دیگر آمده، آهنگی ملامتگر و تنقیص کننده دارد. که این امر زمینه های گفتگو های فراوان و داوری های متناقض را پیش آورده است.

مثلا در خطبه 80 نهج البلاغه آمده که حضرت چنین خطابه خواندند:

"ای مردم! ایمان زنان ناتمام است، خرد ایشان ناتمام است...."

حال در این باره توجیه ها و سخنان متفاوتی از عالمان و متفکران عرضه شده است.

برداشت ها و تحلیل ها

الف) پذیرش مطلق:

این گروه، این سخنان را مبنای زن شناسی و تعامل با زنان قرار داده و به دفاع از این روایات منقول پرداخته اند.

ب) نفی مطلق:

این گروه نیز چنین سخنانی را ستمی بر زن دانسته و ظلم تلقی کرده اند و گفته اند: البته که وضعیت تاریخی باعث این سخنان شده است.

ج) توجیه و تأویل:

این گروه از یک سو پذیرش این سخنان را و نسبت دادن آنها به امام علی علیه السلام  را روا ندانسته و از دیگر سو، آن حضرت را والاتر از آن می دانند که بر موجودی خواه زن، و خواه مرد، ستم روا دارد و ناعادلانه بر کسی بتازد.

حال، توجیهات این گروه همگی در یک سطح نیست. به طور مثال:

الف) گروهی معتقدند که بخشی از نکوهش های نهج البلاغه راجع به زن ظاهرا به جریان جنگ جمل باز می گردد. و روایاتی که در نهج البلاغه وارد شده یک قضیه حقیقه نیست، بلکه تقریبا نظیر قضیه ی شخصیه یا قضیه خارجیه است1.

ب) برخی این سخنان را به دوره ای از زمان اختصاص داده اند. و گفته اند: قراین و مناسبت های تاریخی را نباید ندیده گرفت2.

ج) برخی نیز بر این باورند که در برخورد با این سخنان، سه نکته را باید در نظر داشت: 1. احتمال تحریف؛ 2. سنجش سخنان با روح اسلام؛ 3. تأویل؛ و گفته اند: نهج البلاغه مجموعه ای است که عالم بزرگوار ما، سید رضیرحمت الله علیه، حدود دوق قرن پس از حضرت امیر به جمع آوری آن پرداخته؛ بنابراین نمی توان قسم خورد که تمامی کلماتی که از آن حضرت نقل شده، به دور از هرگونه تحریف و دستبرد باشد. و باید سلسه راویان آن را بررسی نموده و آن مطالب را با روح اسلام که همان محکمات قرآن است، سنجیده شود...3

د) برخی نیز از جنبه ی نوع و تفاوت های در خلقت زن و مرد اشاره کرده و این موضوع را از آن جهت پیگیری نموده اند.

...................

پ.ن 1: باید دانست که این چنین سخنانی نه تنها از امیر المؤمنین و نهج البلاغه رسیده، بلکه در منابع دیگر دینی و دیگر معصومین نیز چنین سخنانی مشاهده شده؛ و شاید سبب حساسیت سخنان حضرت امیرعلیه السلام آن باشد که از یک سو نهج البلاغه کتابی است که بسیاری از اهل دانش و نیز توده های اجتماعی به آن مراجعه می کنند و بسیاری از این مضامین در این کتاب گرد آمده است.

 پ.ن 2: با بررسی سیره و رفتار امیرالمؤمنینعلیه السلام و سایر پیشوایان ما، هیچ گونه نقیض و ملامتی را درباره زنان نشان نمی دهد؛ نه در منزلت انسانی و نه در موقیعت اجتماعی و نه در دیگر ساحت های حیات بشر.

به طور مثال زنان در 24 مورد از قضاوت های حضرت علیعلیه السلام در مقام شاکی یا متهم، حضور دارند، و در هیچ یک از این داوری ها، زنی به استناد کم خردی، کم ایمانی، یا سایر خصلت های منفی محکوم نشده اند. این خود مبنا و معیاری برای داوری در این مسئله است که دیدگاه امام علیعلیه السلام درباره ی زنان چگونه بوده است4.

پ.ن 3: در این مسئله فرضیه های دیگری نیز وجود دارد که شایسته ی بررسی است:

  • دشمنی بنی امیه با خاندان پیامبر بر کسی پوشیده نیست، و پس از رحلت رسول خداصلی الله علیه و آله در همه ی حوادث تاریخی که بر خاندان پیامبر گذشت، ردپای بنی امیه و بویژه معاویه، به روشنی دیده می شود.
  • یکی از دسیسه های بنی امیه جعل احادیث برای مشوَّه ساختن خاندان پیامبر یا کتمان فضایل آنان بود5.
  • چنان که در کتب تاریخی آمده است، زنانی بسیار، پس از شهادت امام علیعلیه السلام بر معاویه وارد شدند و او در باره ی علی ع از آنان پرسید و آنان همگی وی را می ستودند...6
  • بنی امیه و معاویه برای تخریب شخصیت امام علیعلیه السلام در نظر زنان، احادیثی جعل کردند که تحقیر زن را در پی داشته است، تا بتوانند نیمی از جامعه را به وی بدبین سازند7.

پ.ن 5: این روایت از زاویه ها و جنبه های مختلف دیگر نیز می تواند مورد بررسی قرار گیرد از جمله از جنبه ی مسائل اصولی و قطع و ظن و یا از جنبه دلالتی و سندی و هم چنین بررسی خود احادیث و بررسی معنای عقلی که در روایات بکار برده شده و تقسیم بندی های مختلف عقل. که از حوصله ی این نوشتار خارج است.

** برخی اینگونه با نگاه های تک بُعدی و بررسی نشده؛ بر ساحت مقدس دین تاخته و شروع به شبهه پراکنی می کنند.

++ از طولانی شدن متن عذخواهی حقیر را بپذیرید.


1. زن در آینه ی جلال و جمال

2. یادنامه دومین هزاره نهج البلاغه

3. گلستان قرآن؛ شماره 4

4. موسوعة الامام علی بن أبی طالب؛ ج11

5. البدایة و النهایة؛ ج8

6. العقد الفریه؛ ج1 و شرح نهج البلاغه؛ ج2

7. المسند؛ ج3

نظرات  (۱۵)

سلام
استفاده کردیم
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۳:۵۴ وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
++ داشت مخصوصا ** آخر...

من خودم از طولانی شدم متن خوشم نمیاد ولی برای رسوندن منظور گاهی باید طولانی بشه...
دستتون هم دردنکنه...


سلام

*ریخت و پاش کنید*

...کمی برای دل...


۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۳۶ نسیم زندگی دینی
با سلام و عرض ارادت و تشکر از مطلب شما
توجه داشته باشید که در عرصه برخورد با روایات مباحث رجالی و دلالی فراورانی وجود دارد که البته جای ارائه آن ها اینجا نیست اما چنانچه درست است روایات ظنی الصدور هستند و آیات قرآن قطعی الصدور  و در این میان ممکن است به مورد روایات قطعی الدلاله باشند در عین حال احتمال می رود با عنایت به ابعاد روانشناسانه زن و مرد کشف در علم روز و با عنایت به قرینه سایر روایات، مربوط به تغلیب بُعد عاطفی در زنان و غلبه بُعد مصلحت سنجی و عقلانیت در مردان باشد. لذا در کنار همه توانمندیها و اختیارات و مسئولیت هایی که به بانوان در اسلام به زنان داده شده و شأن و احترامی که دیان اسلام برای زنان قائل است، مدیریت خانواده به مرد داده شده است
پاسخ:
سلام
ممنون از حضورتون...
این مورد شما در ضمن متن بیان شده!
مورد چهارم از دیدگاه هایی که در برخورد با این نوع روایات بیان شد همین مورد خلقت متفاوت زن و مرد بود...
آخرش چی شد؟؟؟؟؟؟؟
شما گفتین که ابعاد زیادی داره ولی بررسیشون نکردین!
اصلا کافی نبود...
پاسخ:
نگفتم می خوام بررسی کنم اون ابعاد رو هم! فقط گفتم در این ابعاد هم میشه بررسی کرد.
۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۳۱ مدیون زهرا سلام الله علیها

امام زمان f می فرمایند:

وَ لَوْ أَنَّ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقَائِنَا

اگر چنانکه شیعیان ما که خداوند بر انجام طاعت خویش ،آن ها را موفق گرداند در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند همدل می شدند، سعادت دیدار ما از ایشان به تاخیر نمی افتاد.

بحار الانوار ، ج53، ص177؛ احتجاج، ج2، ص498

..................

سلام بزرگوار.خداقوت...

اللهم العن اباسفیان و معاویه و ...

 

۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۳۶ مدیون زهرا سلام الله علیها

با خوندن عنوان مطلبتون آدم بهش برمی خوره...

 

پاسخ:
وا...!!!
چرا؟!
۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۰:۳۱ مدیون زهرا سلام الله علیها

منظورم عنوان مطلب بود..عذر می خوام از محضرتون...

بحثتون که عالیست...

کتاب زن در آینه جمال و جلال آیت الله جوادی آملی خیلی خوبه هرچند بعضی جاهاش سنگینه ولی عالیست...

یازهرا

پاسخ:
کتاب زن و بازیابی هویت حقیقی هم خیلی عالیه...
جاییش هم سنگین نیست!! :)
۰۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۲۰ نسیم زندگی دینی
دوست عزیز با سلام و تشکر از ابراز عنایت جنابعالی ذیل مطلب« درمان دختر 5ساله ایکه اسیر حماقت پدر شد» به شما پیشنهاد می کنم با درج این مطلب در صفحه خود، در این امر خداپسندانه سهیم شوید. در جوار مضجع تابناک امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء دعاگو و ملتمس دعای خیرتان هستم. با احترام- جودکی اراکی
پاسخ:
سلام
چشم إن شاء الله...
۰۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۵۳ وَ آنکهــ دیـرتـر آ ـمَــد ...
سلام
تفاوت عنوان الف و ب ؟ هر دو نفی مطلق!
با اینکه فعلا نصف متن مطالعه شد،درکل خدا قوت
پاسخ:
سلام؛ ممنون از دقت نظرتون!
مورد الف پذیرش مطلق بود که به اشتباه نفی مطلق تایپ شده بود...
منتهی توضیحش درست بود.
۰۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۹:۲۵ مدیون زهرا سلام الله علیها

سلام بزرگوار.بروزم تشریف بیاورید خوشحال می شویم.

یاعلی

۰۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۰:۳۶ مدیون زهرا سلام الله علیها

رسول خدا(ص)می فرمایند:

«أدبوا أولادَکُم عَلی ثَلاثَ خِصال:حُبّ نَبِیکُم وَ حُبّ أهل بَیته وَ قَراءَۀ القُرآن...: فرزندانتان را به سه خصلت تربیت نمایید: محبت پیامبرتان، محبت اهل بیتشان و تلاوت قرآن. همانا حاملان قرآن در روزی که هیچ سایه و پناهی جز پناه خدا وجود ندارد، به همراه انبیا و اولیای الهی در سایه و پناه خدایند.»

( متقی هندی،کنزالعمال،ج16،ص456،ح45409؛ جوینی، فرائدالسمطین، ج2، ص304،ح559.)

 

پرسوناژ: شهید مصطفی چمران

حماسه ساز جبهه های نبرد علیه باطل:

http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=9552

 

"مذاکره ازنگاه فیلم صد"

فیلم سیصد 2 نکات جالبی را در خصوص مذاکره با کشورهای استبدادی مطرح می کند:

http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=9551

۱۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۳۷ وخدایی که دراین نزدیکیست ..!

من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن

را بـــه مـــن بیاموزد نه انـــدیشـــه ها را ...

"شهید مطهری"


۰۴ خرداد ۹۳ ، ۱۴:۲۵ شیب الخضیب
متن خطبه اینگونه هست : معاشر الناس، النساء هن نواقص ...
ال دارد!
یعنی اشاره به فرد خاص (همانی که در جمل بوده...!!!) است.
همچنین حضرت در ادامه خطبه هر کدام از 3 موردی که ذکر می کنند را تبیین می کنند، اگر کامل خطبه را بخوانید تقریبا سوالات حل می گردد.
زن ریحانه خلقت است!
البته به قول حاج آقا پناهیان در طبیعت شان کمی ناسپاسی هست!
که آن باید توسط همسر کنترل شود.
یاعلی
پاسخ:
سلام
البته متن دقیق تر چنین است: "مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِیمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُول‏...."
ظاهرا شما نساء را مفرد انگاشته اید که ال را نشانه ی یک شخص شمرده اید؟
ولی این نمونه سخنان فقط در این خطبه خلاصه نمی شود و در جاهای دیگر و حتی در سخنان دیگر ائمه نیز چنین بیاناتی دیده شده، در این نوشتار به طور اجمالی در مقام پاسخ است...
...
از نظر لطف شما ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">